De Duitse vergelijkingswebsite ’vergleich.org’ heeft onlangs een onderzoek uitgevoerd naar de resultaten van 60 warentests die tussen 2010 en 2015 zijn uitgevoerd. Uit dit onderzoek kwamen de huismerken van de supermarkten Lidl (Vitakrone, Grafschafter en Gebirgsjäger) en Aldi Nord (Moderroth en Bauernglück) als kwalitatief het beste naar voren.
Het type onderzoek dat door de vergelijkingswebsite vergleich.org werd uitgevoerd is een zogenaamde meta-analyse. Aan de hand van eerdere testen proberen de onderzoekers uitspraken te doen over het algemene kwaliteitsniveau van de huismerken. De onderzoekers voerden dus niet zelf een test uit, maar vergeleken de scores van afzonderlijke tests waarin de kwaliteit van de producten was onderzocht om op die manier een totaalbeeld van de aanbieder te krijgen. Er werden zo’n 60 tests naar huismerken in het onderzoek betrokken. De tests waren allemaal tussen 2010 en 2015 uitgevoerd door de Stiftung Warentest (Duitse consumentenbond).
Lidl huismerken
Vitakrone – salades
Gebirgsjäger – vleeswaren
Grafschafter – broodwaren
Aldi Nord huismerken
Bauernglück – vleeswaren
Moser-roth – chocolade
Huismerken Lidl grote winnaar
Supermarkt Lidl bleek de grote winnaar van het onderzoek, op de voet gevolgd door Aldi Nord en Rewe. Reaal en Norma supermarkt hadden volgens het onderzoek de kwalitatief mindere huismerken.
gebruik huismerken
Huismerken zijn in de levensmiddelenhandel van belang zo bleek uit een studie van Nielsen in 2013. Meer dan een derde van alle Duitse consumenten kiest voor een huismerk in plaats van een A-merk en dit aantal neemt jaarlijks toe. De consument kiest namelijk steeds vaker voor het goedkopere huismerk om zo de uitgaven op het huishoudbudget klein te houden. De prijs is niet de enige factor waarom consumenten voor een huismerk kiezen. Ook de kwaliteit van de huismerken is in de loop van de jaren sterk verbeterd. Het is dan ook niet vreemd dat de huismerken van Lidl steeds als beste werden getest. Lidl heeft de afgelopen jaren uit concurrentie-overwegingen geïnvesteerd in het verbeteren van de kwaliteit van het eigen huismerk.
Huismerken niet altijd voordeliger
Huismerken zijn overigens niet altijd voordeliger voor klanten. Het kan voorkomen dat een huismerk in bepaalde gevallen zelfs flink duurder is. Supermarkten gebruiken prijsverschillen tussen huismerken om de klant een keuzemogelijkheid te geven. Een voorbeeld is de Rewe’s ’Beste Wahl’-producten. Deze waren ongeveer 75% duurder dan Rewe’s ’Ja!’-variant. Het verschil in kwaliteit tussen beide producten was niet navenant. Volgens een levensmiddelenexpert kan het best zijn dat beide producten uit dezelfde productie komen. (Bronnen: rp-online / vergleich.org / test.de)