Parfumerieketen Douglas gaat haar bedrijfsactiviteiten aanpassen door een groot aantal winkels in Europa te sluiten en zich meer te richten op online verkoop. In Duitsland worden ongeveer 60 winkels gesloten waarvan zo’n 28 in Nord-Rhein Westfalen. Daarmee zullen ongeveer 600 medewerkers hun baan verliezen. In totaal zal Douglas meer dan 20 procent van de 2400 winkels in Europa sluiten.
Coronacrisis
De coronacrisis heeft de overgang naar meer online activiteiten versneld, verklaarde CEO Tina Müller bij de persconferentie waar de plannen van het concern werden toegelicht. De winkelverkoop daalde schrikbarend terwijl de online verkoop groeide. Dankzij de sterke online aanwezigheid van het bedrijf bleef de impact van de pandemie op de verkoop echter beperkt. De omzet daalde “slechts” met 6,4 procent tot 3,2 miljard euro. Het bedrijfsresultaat daalde echter met 16,7 procent tot 292 miljoen euro.
online verkopen nemen fors toe
De zaken op internet waren daarentegen succesvol. In het boekjaar dat eind september eindigde, steeg de e-commerce-omzet met 40,6 procent tot 822 miljoen euro. In het kalenderjaar 2020 haalde de parfumerieketen volgens Müller voor het eerst zelfs meer dan een miljard euro aan verkopen op internet. In heel Europa is de online verkoop van Douglas goed voor 25,4 procent van de omzet en 39,9 procent op de belangrijke thuismarkt Duitsland.
toekomstverwachting
De sluiting van winkels is een logische stap. Mede door de coronacrisis is ook de traditionele Duitse consument veranderd. De internetverkopen liepen in Duitsland behoorlijk achter bij bijvoorbeeld Nederland en Groot-Brittanië. Door de gedwongen winkelsluiting heeft ook de Duitse consument de stap naar het online shoppen gemaakt. Douglas zal net als andere winkelketens de komende jaren de stationaire verkopen afbouwen en de online activiteiten verder uitbreiden.