In Kleve zijn de winkeliers het beu om nog langer de 1 en 2 cent muntjes als betaalmiddel te accepteren. Vanaf 1 februari worden de prijzen in de meeste winkels in Kleve afgerond.
De Klever middenstand heeft als eerste stad in Duitsland de 1 en 2 cent muntjes in de ban gedaan. In de meeste winkels worden vanaf 1 februari de prijzen op dezelfde wijze als in Nederland afgerond. Volgens Ute Marks, voorzitter van het Klever City Netzwerk (KCN), is het in de winkelkassa houden van 1 en 2 cent muntjes als wisselgeld voor de winkelier veel te duur. De Duitse banken rekenen niet alleen kosten voor het storten van muntjes, maar de banken belasten een rolletje van 50 muntjes van 1 of 2 cent met ongeveer 30 a 50 cent per rolletje. In Kleve is men gewend dat de Nederlandse klant meestal de muntjes als wisselgeld weigert. Ute Marks ziet met het afschaffen van de 1 en 2 muntjes veel voordelen , De klanten hoeven niet meer met een volle portemonnee aan ’waardeloze’ muntjes te lopen en de winkelier is goedkoper uit.
Niet alleen in Nederland maar ook in Zweden, Finland en Ierland worden de prijzen in de winkels afgerond op 5 cent. Onderzoek in Nederland heeft uitgewezen dat hiermee jaarlijks 30 miljoen Euro wordt bespaard. Verder heeft het afronden nauwelijks effect op de uiteindelijke totaalprijs. De ene keer betaalt de klant misschien 2 cent te veel de andere keer 2 cent te weinig, uiteindelijk valt het allemaal tegen elkaar weg, aldus mevrouw Marks.
Hoewel het voornemen door een groot deel van de winkeliers in Kleve wordt overgenomen kan het niet verplicht worden gesteld. Als een klant het exacte bedrag wil betalen dan mag de winkelier dit niet weigeren. Hiertoe moet eerst de bestaande wetgeving in Duitsland veranderen. In ieder geval rekent het Klever City Netzwerk op de medewerking van de klant om het afronden te accepteren.
Niet alle winkels in Kleve doen mee aan het afronden van de prijzen. Dit geldt vooral voor de grote winkelketens als Saturn, Kaufhof en Hagebau Baumarkt. Zij vinden dat de kassasystemen er niet voor zijn ingericht en dat het op jaarbasis extra geld kost.
Het initiatief kreeg in de in de Duitse media de afgelopen tijd veel aandacht.
De meningen waren nogal verdeeld. Zo was de voorzitter van de winkeliers in Berlijn ronduit negatief en verklaarde in de Tagesspiegel dat dit in Berlijn ondenkbaar was. De Berlijners zijn bijzonder prijsbewust en vooral als het om levensmiddelen gaat zouden ze er op staan om altijd de juiste prijs te betalen, aldus de voorzitter Nils Busch-Petersen van het Handelsverband Berlin Brandenburg in de Tagesspiegel.