Vanwege de Corona-crisis moest het Duitse warenhuis Galeria Karstadt Kaufhof (GKK) een half jaar geleden surceance van betaling aanvragen. Het faillissement is nu definitief afgewend, maar de herstructureringsmaatregelen betekent de sluiting van 40 warenhuizen, waardoor duizenden werknemers hun baan gaan verliezen.
De laatste grote warenhuisgroep van Duitsland, Galeria Karstadt Kaufhof (GKK) is nu definitief gered. De rechtbank van Essen heeft woensdag 30 september de faillissementsprocedure voor het warenhuisgroep en haar dochterondernemingen Karstadt Sport, Karstadt Feinkost, Le Buffet en Dinea opgeheven. De schuldeisers hadden eerder ingestemd met de insolventieplannen van de bedrijfsleiding en zagen daarmee af van vorderingen ter waarde van ruim twee miljard euro. Omdat de herstructurering voorzien in de sluiting van meer dan 40 warenhuizen betekent dit voor duizenden werknemers het verlies van hun baan. Bijna 130 warenhuizen en meer dan 16.000 banen blijven behouden, waaronder de GKK filialen in Kleve en Wesel. Met name het filiaal in Kleve heeft veel Nederlandse klanten.
Meer online verkopen
Bestuurder Miguel Müllenbach kijkt met optimisme naar de toekomst. In een interview met “Bild am Sonntag” zei hij: “Galera Karstadt Kaufhof is vanaf 1 oktober schuldenvrij en heeft een sterke kapitaalbasis. Het is een zware periode geweest voor ons allemaal, vooral voor de medewerkers.
Hij kondigde aan dat de warenhuisgigant zijn assortiment meer wilde afstemmen op de lokale en regionale omstandigheden van de locaties en zich meer gaan richten op de online verkoop. “We zullen onze online handel enorm uitbreiden”, zei hij. In het verleden was GKK op dit gebied veel te traag en ouderwets.
Coronacrises bijna fataal voor GKK
Galeria Karstadt Kaufhof moest in de loop van de coronacrisis surceance van betaling aanvragen. De toch al noodlijdende groep was in een ernstige crisis geraakt door de coronagerelateerde tijdelijke sluiting van alle vestigingen. Volgens de plannen van het management moet de groep nu de “online marktplaats van de toekomst” worden. De warenhuisconcern haalt nu nog geen vijf procent van zijn omzet via internet. In deze belangrijke groeimarkt valt nog veel te winnen.