Tot voor kort had je in Duitsland weinig keus als je van Hamburg naar München wilde reizen; het was of de auto of de trein. Maar sinds januari 2013 is er een ‘neue Spieler im Markt’, de Fernbusse en het succes is enorm, nu de markt voor busvervoer over lange afstanden in Duitsland is versoepeld. Tot 2013 mochten busondernemingen in Duitsland geen vervoer over grote afstanden aanbieden, omdat dit de concurrentiepositie met de trein zou kunnen schaden. Nu de Bahn-monopolie is gebroken is het reizen met de Fernbus booming en schieten busondernemingen met lange afstandsdiensten als paddenstoelen uit de grond.
Inmiddels zijn er meer dan 60 busondernemingen die zich op de Fernbusmarkt hebben gestort. De meeste aanbieders zijn nieuwkomers: zoals Meinfernbus.de, Deinbus.de en Flixbus.de. Zelfs de supermarktketens Aldi en Lidl zijn in de busmarkt gesprongen. Aldi heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met busonderneming Univers en komt met 7 buslijnen Bondsrepubliek breed. Lidl heeft een samenwerkingverband met Flixbus.de gesloten. Hier heeft het businessmodel een andere opzet. Voor nog geen 10 euro kunnen klanten op de website van Lidl een ’Gutschein’ kopen. De koper krijgt binnen 3 werkdagen via e-mail een code en kan die invoeren op de Flixbus.de website. Hieronder vallen ook populaire busverbindingen zoals het traject Berlijn – München of van Frankfurt naar Hamburg. Ook de Deutsche Post is in samenwerking met ADAC (zusterorganisatie van de ANWB) in de busmarkt gestapt. De kleinere busondernemingen vrezen de toetreding van de reuzen Deutsche Post en ADAC met miljoenen leden. Maar tot nu toe blijkt het mee te vallen want de prijzen van de gele ADAC-postbus liggen tot nu toe beduidend hoger dan de concurrentie, daarentegen bieden ze wel meer service.
De belangrijkste doelgroepen waar de busondernemers zich op richten zijn studenten en gepensioneerden. Alle busondernemingen hebben gemeenschappelijk dat ze veel goedkoper zijn dan de trein. Soms is een ticket wel 3 tot vier keer goedkoper. We namen even de proef op de som voor het traject Hamburg – München; een traject van bijna 800 km. De goedkoopste aanbieder is Meinfernbus.de met € 29,90 terwijl je voor de trein 2e klasse € 135,- moet betalen.
De prijs van de kaartjes kan variëren. Wie het vroegste boekt, heeft ze voor de goedkoopste prijs. Dus de tarieven kunnen per dag verschillen. De concurrentie is moordend en volgens vervoersdeskundigen zullen veel busondernemingen het niet redden. Veel aanbieders, zoals bijvoorbeeld Meinfernbus.de, hebben zelf geen bussen maar schakelen regionale busondernemingen in die ook een deel bedrijfsrisico dragen.
Het comfort in de bussen varieert. Wie extra service wil, zal wel iets meer moeten betalen en dat is niet inclusief. Het gaat om draadloos internet, extra aantal koffers en de fiets. Ook de ligging van de op- en afstapplaatsen is meestal niet centraal in de stad. Maar een busreis is vergeleken met een autorit vooral op lange afstanden minder vermoeiend en stressvol. Het grootste nadeel van de bus is de langere reistijd. Over het algemeen zijn de reizigers tevreden en zijn er nauwelijks klachten. Daar komt bij dat de bussen meestal nieuw zijn en comfortabel. Een ander verkoopargument van de busondernemingen is de claim duurzamer te zijn dan de trein. Ze baseren dit op een onderzoek van het Duitse ministerie van milieu.
Vooral voor Nederlandse jongeren die straks in de zomervakantie een weekje Duitsland willen opsnuiven is dit een aanrader. Je doet bijvoorbeeld eerst een paar dagen Keulen, vertrekt dan naar Berlijn en daarna door naar München en dat alles voor een prikkie. Helaas moet je nog wel eerst met de dure Nederlandse trein naar Dortmund of Duisburg.